Nå flere lesere med gjennomtenkt metadata

Velvalgte metadata gjør boken lettere å finne og kan dermed sikre bedre salgstall. Her får du sjekklisten for din boks synlighet!

Å skifte perspektiv kan gjøre underverker. Forestill deg selv som en leser som ønsker å kjøpe en ny bok. I hvilke nettbutikker ville du søkt og i hvilken kategori skal boken din finnes i? Hvilke søkeord skriver du inn og hvor mange bøker vises som følger av søket? For å sikre at din tittel er synlig og blir funnet ofte, har vi her laget en oversikt slik at du kan forbedre dine metadata og med det øke din boks synlighet på markedet.

1. Nøkkelord eller søkeord

Vi anbefaler at du gjør din egen søkeordsundersøkelse i forskjellige nettbokhandlere, som f.eks. Akademika, Ark, Norli, Adlibris osv. (NB! Husk å bruke inkognitomodus i din nettleser og logg deg av dine kontoer under denne undersøkelsen! Ellers vil dine tidligere søk bli foretrukket fremfor de generelle søkene).

Nå kan du angi nøkkelord i søkefeltet som om du leter etter din egen bok. Hvilke søkeord foreslår nettbokhandelen? Ble det suksess med det første som falt deg inn? I så fall er det mange andre som også søker etter dette nøkkelordet, noe som vil skape stor synlighet for din tittel. Deretter bør du være oppmerksom på hvor mange bøker som vises av dette søket. Er det flere tusen? Hvis dette er tilfellet, vil din bok sannsynligvis forsvinne i mengden. Er det noen få dusin? Perfekt! Det vil si at det søkes mye etter dette ordet, men din bok vil forbli synlig blant de andre.  Så er det bare å velge dette nøkkelordet for dine metadata! Du bør fortsette denne undersøkelsen til du har identifisert maks 5 gode søkeord.

Keywords

2. Metadata

Nå som du vet hvilke nøkkelord som gjør boken din godt synlig, kan du integrere disse i dine metadata. Metadata inkluderer f.eks. bokens tittel, undertittel, baksidetekst, forfatternavn, forfatterportrett, varegrupper og nøkkelord. Denne informasjonen brukes til å fremheve innholdets unike karakter.

For å unngå problemer med de forskjellige nettbokhandlene, bokhandlene og grossistene, må metadataene følge noen bestemte retningslinjer:

2.1 Bøker har kun én tittel

  • Tenk nøye over bokens tittel slik at du ikke ønsker å endre den senere, og sørg for at den ikke har blitt brukt før. Her kan du f.eks. søke etter titler i Oria (katalogen) på Nasjonalbibliotekets nettside.
  • Hvis det passer, kan du forsøke å inkludere et nøkkelord i bokens tittel. Begreper som drap, morder, død eller kriminalitet egner seg for krimtitler – og kjærlighet, begjær eller lengsel inngå i tittelen på en kjærlighetsroman. For fagbøker og selvhjelpslitteratur med et karakteristisk emne er det selvfølgelig enklere, men også spesielt viktig.
  • Din tittel skal gjenspeile bokens sjanger, slik at man allerede ut ifra tittelen får en idé om hva boken handler om. F.eks. forventer ingen at «Lengsel etter sommer» skal være en science fiction-thriller, og når du leser «Heksedronningen» vet du at det dreier seg om fantasy.

2.2 Bøker har (eventuelt) én undertittel

  • Spesielt for skjønnlitterære titler kan en undertittel få boken til å skille seg ut fra resten.
  • Du kan angi bokens sjanger i undertittelen, f.eks. er «En kjærlighetshistorie», «Romantisk roman» eller «Roman» populære undertitler i romantikksjangeren.
  • Før du bestemmer deg for en undertittel, kan du eksempelvis ta en titt på bestselgerne i den aktuelle sjangeren og orientere deg deretter.

2.3 Bøker har alltid minst én forfatter eller utgiver

  • Du kan velge en eller flere forfattere eller utgivere eller begge, men du kan ikke utelate disse opplysningene. Det er viktig å angi både fornavn og etternavn, ettersom det har en innvirkning på bokhandlenes algoritmer og dermed bokens finnbarhet.
  • Velg et pseudonym om ønskelig.
  • Ditt pseudonym kan gjerne gjenspeile bokens sjanger, og du kan publisere forskjellige sjangre under forskjellige pseudonymer – f.eks. et kvinnelig navn for kjærlighetsromaner, et mannlig navn for kriminalromaner, og et mystisk og uvanlig navn for fantasyromaner.
    • Imidlertid kan flere pseudonymer gjøre det vanskeligere å etablere forfatteren som merke, og bokhandlerne kan ikke tildele tittelen som normalt. (Et nytt pseudonym tilsvarer en forfatterdebut).
Name?

2.4 Bøker kan være en del av en serie

  • Bokserien må ha en tittel/et serienavn.
  • Hvert bind må være nummerert og ha sin egen boktittel.
    • Boktitlene til de forskjellige bindene bør være forskjellige.
    • Serienavnet kan inkluderes i boktittelen.
  • Sørg for at du alltid skriver serienavnet på samme måte og inkluderer det for hvert bind.
  • Bruk de samme varegruppene for hvert bind.
  • Omslagsdesignet til de enkelte bindene i bokserien burde ha en forbindelse, slik at man ser at de hører sammen.

2.5 Nye utgaver

Ved større endringer i teksten eller endring av innbindingstype, forfatternavn, omslag eller format, må du lage en ny utgave av boken med et nytt ISBN. Dersom det dreier seg om mindre korrekturer eller endringer i prisen, er det ikke nødvendig med et nytt ISBN.

2.6 Bokens omslag

  • Leserne kjøper ofte boken din basert på omslaget!
  • Engasjer om nødvendig en profesjonell grafisk designer. (Obs! Ansvarlige designere nevnes vanligvis i bokens kolofon).
  • Omslaget er bokens høydepunkt og har direkte påvirkning på salgstall og suksess.
  • Ditt omslag skal gjenspeile bokens sjanger og være visuelt tiltalende (dette gjelder også for bokryggen og baksiden – se eksempel nedenfor). Bruk f.eks. bestselgerlistene for din sjanger for inspirasjon og orientering.
  • Skriften på omslaget skal være lett å lese, selv i små størrelser som f.eks. miniatyrbilder i nettbokhandelen.
  • Informasjonen som vises på omslaget, bør stemme overens med bokens metadata:
    • Hvis du legger til undertittel og forfatternavn på omslaget, bør de samsvare med dine angitte metadata.
    • Sjangerbetegnelser som ikke er en del av undertittelen, kan selvfølgelig integreres på omslaget.
    • Serienavn, undertitler og forfatternavn trenger ikke nødvendigvis vises på omslaget (kanskje det ikke passer med tanke på design), men de skal allikevel inngå i tittelens metadata. Dette gjør det lettere for lesere å finne din bok, samt at den blir akseptert av bokhandelsalgoritmer.
Omslagseksempel

2.7 Bokens beskrivelse/baksidetekst

  • Enhver bok trenger en baksidetekst.
  • Den beskrivende teksten skal være feilfri, samsvare med tittel og innhold, samt oppmuntre lesere til å kjøpe og lese boken din.
  • I beste fall bør baksideteksten inneholde noen få nøkkelord som du fant i din søkeordsundersøkelse.
  • Få eventuelt baksideteksten din kontrollert av en profesjonell korrekturleser eller språkvasker.
  • Baksideteksten må ikke bryte retningslinjene for bokhandel. (Eksempelvis er eksplisitte seksuelle beskrivelser i tittelen eller baksideteksten forbudt – hvis du er usikker, kan du lese mer på vår Hjelpeside).
Baksidetekst i myBoD

2.8 Valg av riktige katagorier/varegrupper

  • BoDs varegrupper baserer seg på “Thema emnekategorier” – en internasjonal standard for bokklassifisering.
  • Velg en hovedkategori: i hvilken avdeling i bokhandelen skal boken din ligge? Du ønsker f.eks. ikke å finne en spennende kjærlighetsroman sammen med krimtitler.
  • Velg eventuelt flere varegrupper for å klassifisere boken enda mer spesifikt.
    • For eksempel kan din science fiction-roman ha “Science fiction: apokalyptisk og postapokalyptisk” som hovedkategori, og “Romantikk: spenning” som en tilleggskategori, slik at leseren (og bokhandelen) vet at det dreier seg om en postapokalyptisk verden med en kjærlighetshistorie.
    • Flere varegrupper er imidlertid ikke alltid fornuftig – de kan også forvirre leserne dine, eller føre til at algoritmene ikke kan tilordne en bokhandelskategori til boken din. Mange titler er derfor tilstrekkelig klassifisert med bare én kategori.
Velg varegrupper i myBoD
  • Velg spesifikasjoner eller såkalte “kvalifikatorer” for å begrense de valgte varegruppene ytterligere. For eksempel aldersbegrensninger for barne- og ungdomsbøker, geografiske begrensninger for reiseguider eller regionale thrillere, samt tidsmessige spesifikasjoner for historiske romaner og biografier.
Velg spesifikasjoner i myBoD
  • Velg og angi gode nøkkelord som du fant i din undersøkelse, men som ikke kunne inngå i bokens tittel, undertittel, baksidetekst eller varegrupper.
Velg nøkkelord i myBoD

3. Den siste finpussen

Finn ut av hvilke retningslinjer og konvensjoner som gjelder for bokbransjen, og kontroller dine metadata nøye.

Fremfor alt bør du sammenligne dine metadata og bokens omslag med andre vellykkede bøker i samme sjanger.

Sjekk alle dine metadata for grammatisk korrekthet, rettskriving og tastefeil (eventuelt ved hjelp av korrektur/språkvask). En bok med feil på omslaget, i tittelen eller baksideteksten ser uprofesjonell ut og selges ikke godt.

Undersøk priser på bøker i samme sjanger og med lignende bokutforming som din tittel – softcover eller hardcover? Antall sider? Skjønnlitteratur eller sakprosa? – og velg din utsalgspris med omhu. Dersom boken er for billig, kan det virke uprofesjonelt – hvis den er for dyr, vil knapt noen betale for den.

➡️ Veien videre

Når du har vært gjennom alle disse trinnene, tatt en nærmere titt på boken din og sett på alle elementer med dine potensielle leseres øyne, bør boken din være enkel å finne, attraktiv og feilfri – nå skal ingenting stå i veien for høye salgstall! Dersom du du også vil ta fatt på markedsføringen, kan vi anbefale disse blogginnleggene: Hvordan definere din målgruppe: 3 viktige spørsmål og 9 trinn til suksessfullt pressearbeid.

Lykke til med ditt bokprosjekt! 😊

Forfatter

Linnso Bjerke

Linnso har jobbet på BoD siden høsten 2020 og er det første medlemmet i BoD Norge. I tillegg til å støtte forfattere under utgivelsesprosessen gjennom kundeservice, er hun også ansvarlig for markedsføring, sosiale medier og blogg. På bloggen deler hun gjerne tips og råd rundt bokutgivelse og markedsføring.

Flere innlegg

Leave a Reply

*Obligatorisk felt