Suksess og boksalg kommer vanligvis ikke av seg selv, men krever aktivitet og planlegging. Det viktigste av alt er å få den rette personen til å finne, lese og elske boken din. Få dem dermed til å snakke om boken din for å spre interessen blant andre lesere. Det kan høres tungvint og kjedelig ut å fokusere på målgruppen når du snakker om noe så fantastisk som en virkelig god bok, men hvis du vil treffe riktig, er det ekstremt verdifullt. Er du usikker på hvilken målgruppe som passer for deg? Da hjelper vi deg med å ordne det. Å finne riktig målgruppe for deg er superviktig!
Vi har derfor samlet 3 viktige spørsmål for å hjelpe deg underveis:
Hva innebærer en målgruppe og hvorfor er den så viktig?
Målgruppen din er en definert gruppe mennesker du vil nå gjennom markedsføringen. Målgruppen kan ha en eller flere vanlige demografiske egenskaper, samme psykografiske egenskaper, lignende livsstil eller livssituasjon, etc. Noen faktorer som spiller en rolle er: kjønn, alder, familietype, inntekt, yrke, personlighet, lesernes oppfatning av like verdier osv. Analyser hvem som kan være interessert i innholdet og emnet i boken din. Hva er deres interesser? Hva gjør de når de ikke leser?
Det vil være mer effektivt hvis du retter deg mot riktig målgruppe og trenger mindre ressurser både når det gjelder tid og penger. Du når flere potensielle lesere med mindre innsats. Basert på målgruppen velger du kanaler, kommunikasjon og stil i reklamekampanjen.
Når du har definert din målgruppe, hvilke kanaler bør du bruke for din kommunikasjon?
Hvor beveger målgruppen din seg? Er de aktive i sosiale medier som Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, YouTube, blogger, nettsteder eller kanskje mer i trykte magasiner, arrangementer, organisasjoner, kurs, biblioteker, klubber og foreninger? Det er viktig analysere hvordan du når dem. Hvor du har gitt ut en bok om sunn og næringsrik vegansk mat, kan dem potensielle leseren din også være interessert i dyrerettigheter, sunn livsstil, yoga, miljø og naturvern.
Husk imidlertid: Hvis du bruker altfor mange forskjellige kanaler, vil du nå et stort publikum, men du kan dermed også gå glipp av potensielle lesere.
Hvordan skal du kommunisere med potensielle lesere for å vekke deres interesse?
Du bør finne ut hvor de får informasjonen sin fra, for å vite hvordan du planlegger kommunikasjon, annonser og eventuelle kampanjer. Hvordan tror du målgruppen din vil bli adressert og hvem stoler de på? Vil du være en morsom og rampete barnebokforfatter eller en seriøs og profesjonell sakprosaforfatter? Tilpass kommunikasjonen din, din måte å skrive og uttrykke deg for å vekke interesse og bygge overbevisning og tillit. Hvis du retter deg mot ungdommer, kan du synes det er morsommere og mer interessant hvor du kobler kommunikasjonen med dem ved å bruke «deres» språk, ordvalg, stemmetone eller en «yngre» kommunikasjonsstil med mer moderne ord.
Å selge seg selv i kommunikasjonen er viktig, men det er viktig å ikke bare fokusere på seg selv. Risikoen er at leseren oppfatter informasjonen som uinteressant, «reklamete» og uten troverdighet. Prøv å være så tydelig, enkel og konkret i innholdet ditt som mulig. Gjør det enkelt for mottakeren å absorbere informasjonen. Planlegging av kommunikasjonen gjør det også mulig for deg å bestemme hvilket bilde du vil gi målgruppen din. Det er viktig å bygge opp forfatternavnet ditt som et merke. Innholdsmarkedsføring (content marketing) handler om å skape og nå ut med så relevant og verdifullt innhold som mulig. Innhold som kommer en bestemt gruppe mennesker til gode. Hvis du lykkes med dette, styrker det også merkevaren din og bygger et forhold til leserne. Med andre ord: Et arbeid som er verdt det!
Dette innlegget er basert på en artikkel skrevet av Linda Raumann.