Kjenner du din målgruppe?
For å legge et godt grunnlag for ditt pressearbeid og andre markedsføringsaktiviteter, er det viktig å lokalisere din målgruppe. Hvilken gruppe av lesere ønsker du å henvende deg til med boken din?
Hvis du har skrevet en fagbok om f.eks. hunder, er det nærliggende å gjøre dyre- og hundevenner oppmerksom på den. Er det snakk om en barnebok, vil den selvfølgelig være relevant for barn, men også i like stor grad for barnas foreldre.
Fagmagasin eller blogg? Finn de relevante mediekanalene
Hvilke medier egner seg best for å nå leserne dine? Har din dagsavis f.eks. en rådgivende seksjon eller vedlegg med fokus på ditt tema? Gjør litt undersøkelser på internett eller se etter passende tidsskrifter i kiosker og butikker med et større litteratur-sortiment. Det er også verdt å vurdere blogg og Instagram for ditt pressearbeid. Eventuelt kan du kontakte og nettverke med relevante personer på nettet som kan være villige til å promotere boken din.
Start med lokale medier!
Et viktig kriterium for journalister kan være fysisk nærhet. Lokale aviser, magasiner eller radiostasjoner er spesielt interessert i ting som skjer i nærområdet. Vær derfor ikke redd for å ta kontakt og informere de om din tittel!
Dersom du har skrevet en bok som inkluderer steder fra ditt nærområde, f.eks. et åsted i en krimroman eller en beskrivelse av et lokalhistorisk emne, er det igjen lurt å rette ditt pressearbeid mot lokale medier og eventuelt ta kontakt med lokale bokhandlere.
Tenk derfor ikke på de store landsdekkende mediene i første omgang, men start med de mest «nærliggende».
Aktuelle trender eller årstider: Lag en referanse til boken din!
Forholder boken din seg til aktuelle temaer i media eller til en bestemt tid på året? En kokebok med fokus på grilling eller lett mat interesserer flere lesere om sommeren enn om vinteren. Mens etterspørselen etter bøker med kakeoppskrifter vil være spesielt stor rundt juletider. Sjekk om du kan bruke bestemte temaer, begivenheter og trender som utgangspunkt for ditt pressearbeid!
Alt avhenger av riktig kontaktperson
Finn ut hvem som har ansvaret for bokanmeldelser eller boken emne i din utvalgte mediekanal. Fortell først dine ønsker per telefon før du sender kontaktpersonen pressemeldingen og ytterligere informasjonsmateriale per e-post. Dette øker sjansene for at e-posten din blir lest og behandlet videre.
Ditt innhold i et nøtteskall
For å gjøre journalistenes arbeid så enkelt som mulig, bør din pressetekst være kort og inneholde bokens nøkkelbudskap, samt en liten presentasjon av deg som forfatter (forfatterportrett).
Still profesjonelt bildemateriale til rådighet
Gjør relevant bildemateriale (bokomslag, forfatterfoto) i høy oppløsning tilgjengelig. Du kan stille bildematerialet til rådighet som nedlasting på ditt eget nettsted, for så å sende den tilsvarende linken til eventuelle anmeldere og journalister. Dette vil være mer praktisk enn f.eks. å sende store mengder data per e-post.
Dra nytte av gratis anmeldereksemplarer
Vi har gode erfaringer med å sende anmeldereksemplarer på forespørsel. På denne måten sikrer du at journalisten først rekvirerer din bok, når vedkommende har tid til å lese og har oppriktig interesse for å anmelde den. Gjør også relevante anmeldere oppmerksom på at de kan bestille et gratis anmeldereksemplar direkte fra BoD.
Bruk anmeldelser og sitater i din markedsføring
Har din bok allerede fått en anmeldelse? Perfekt! Da har du det ideelle utgangspunktet for videre markedsføring av boken din. Du kan f.eks. legge inn sitater fra positive anmeldelser på ditt nettsted. Hvis boken din blir anmeldt på en blogg, vil vi gjerne ha en link til bokanmeldelsen, slik at vi har muligheten til å dele innlegget.
Dersom du får en anmeldelse på Instagram, bør anmelderen alltid skrive ditt forfatternavn og gjerne linke til oss med @bodnorge. Dermed kan andre lesere også se hvor og av hvem boken publiseres.
Dersom du selv omtaler boken på Instagram eller leser en anmeldelse av den, er du også velkommen til å tagge BoD Norge med @bodnorge.
BoD har også en pressetjeneste der vi abonnerer på anmeldelser. Får boken din en positiv omtale, legger vi inn et sitat under bokens beskrivelse i BoD Bokshop.
På denne måten kan vi sammen skape synlighet rundt boken din!
Vi ønsker deg lykke til med ditt pressearbeid!
Dette innlegget er basert på en artikkel skrevet av Anja Meiners
For en debut-forfatter er denne artikkelen svært nyttig og lærerik. Mange gode tips, så her er det bare å hive seg rundt.