Sosiale medier: Instagram ABC

Hva betyr ordet "feed", hva betyr "push-varsler" og hva menes med "algoritme"? Vi forklarer de viktigste tekniske termene knyttet til Instagram.

Hvis du er ny innen sosiale medier og oppretter en Instagram-konto, så har du sannsynligvis snublet over en eller flere begreper du ikke er kjent med. Vi har derfor satt sammen en Instagram ABC der vi forklarer alle viktige forkortelser og begreper:

Algoritme

Innholdet i tidslinjen har ikke vært kronologisk sortert på en årrekke, men er strukturert etter et bestemt opplegg. Her sjekker systemet, algoritmen, ulike faktorer, som f.eks. tilhørighet (hvor mye og hvor ofte du interagerer med den andre kontoen), vekting (hva slags innhold er lastet opp?) Og aktualitet (hvor mye tid du selv bruker på den sosiale mediekanalen og hvilke innlegg du ser på).

Annonse

Hvis du ønsker å tjene penger med et innlegg, f.eks. hvis du får betalt av andre selskaper for å annonsere produktene deres må du merke dette innlegget med “reklame” eller “annonse”.

Bedriftskonto

Du kan opprette en privat konto på Instagram og deretter konvertere den til en bedriftskonto. Fordelen med en slik konto er at du får daglig statistikk når du har over 100 følgere. Du kan blant annet se når dine følgere er online og hvilke innlegg som mottas best. Se også Innsikt.

Blokkering

Hvis du har blitt blokkert av en annen profil, kan du ikke lenger finne den ved bruk av søkefunksjonen, og innholdet i profilen vil ikke lenger vises i feeden din. Du kan selvfølgelig også blokkere følgere eller profiler selv hvis du ikke vil at en bestemt person skal ha tilgang til profilen din.

Brukernavn

Du og andre kan finner profilen din via brukernavnet ditt og dermed også innholdet du laster opp. Dette er også grunnen til at brukernavnet må være unikt og ikke kan brukes for flere profiler. Du kan imidlertid skrive inn et annet navn i profilbeskrivelsen som ikke trenger å være unik (hvis brukernavnet ditt er et pseudonym kan du f.eks. skrive inn fornavnet ditt i profilen din).

Følger 

Personer (profiler) som du følger. Deres innlegg vil vises i din nyhetsfeed.

Følgere 

Hvis andre brukere følger deg og dermed abonnerer på profilen din, kalles de følgere. Bare hvis de følger deg, vil de automatisk se det opplastede innholdet ditt på Instagram-startsiden (feeden).

Hashtag 

Du kan legge til såkalte hashtags i innleggene dine. En hashtag er et nøkkelord som bruker til å tilordne innlegget ditt til en bestemt kategori. Det er viktig at du setter en firkant/et nummertegn foran ordet, for eksempel: #forfatterliv.
Det betyr at når bruker en bestemt hashtag, vil innlegg bli tildelt dette søkeordet og havne i den tilsvarende kategorien – f.eks. “forfatterliv”. Hvis andre brukere på den sosiale mediekanaler søker etter akkurat dette nøkkelordet, vil de kunne finne innlegget ditt.

Historie/Story 

Instagram-historier (også kalt stories) er innhold som forsvinner etter bare 24 timer. På hjemmesiden i profilen din finner du historier til profiler du følger i en sirkel øverst. Hvis du vil, kan du hindre historiene fra å forsvinne ved å lagre dem som “høydepunkter”. Høydepunktene vises også som sirkler øverst i din profil, der du også kan opprette og redigere dem.

IGTV

Med IGTV eller “Instagram TV” har du mulighet til å laste opp lengre videoer, lagre de og presentere dem og for følgerne dine. Maksimal lengde her er 60 minutter. Dette formatet er derfor perfekt for å f.eks. ta opp en høytlesning.

Innsikt

Funksjonen “Innblikk” gir deg f.eks. informasjon om din målgruppe, “riktig” tidspunkt for publisering av innleggene dine og en verdi om når de fleste brukerne som følger profilen din er mest aktive. Du kan også sjekke hvor godt historiene dine mottas på Instagram, hvordan følgerne dine (via hashtags, via hjemmesiden osv.) finner din profil, samt hvor mange personer du har nådd med innlegget ditt. Det er verdt å ta en titt på Innsikten nå og da, slik at du kan få en oversikt over dine følgere og et grunnlag for videre markedsføringsstrategi.

Kommentarer

Kommentarer er den beste måten å samhandle med følgerne dine eller andre kontoer på. Du kan kommentere andres eller dine egne innlegg, samt henvende deg direkte til andre profiler (med @-tegnet foran profilnavnet, f.eks. @bodnorge), slik at de får beskjed om de er blitt nevnt i en kommentar.

Kontakt

Hvis du bruker en bedriftsprofil på Instagram, kan det være en fordel å legge til kontaktopplysninger i din profil. I tillegg til informasjon om e-postadresse og telefonnummer, kan du også linke til ditt nettsted. Linken/koblingen vil da vises som en klikkbar lenke i profilbeskrivelsen din. Alt dette kan du legge inn og bearbeide ved å redigere din profil.

Lagret

Liker du et innlegg spesielt og ønsker å finne den igjen senere, kan du lagre det og eventuelt legge det i en mappe du har opprettet. Du finner denne lagre-funksjonen til høyre under det respektive innlegget, i form av et lite bokmerke.

Legg til konto

Ved å legge til en annen konto kan du f.eks. administrere en privat konto og en bedriftskonto samtidig. Så hvis du vil skille din private profil fra din forfatterprofil, er dette altså ikke noe problem!

Legg til sted

Innlegg med stedsinformasjon oppnår vanligvis en større rekkevidde. Du bør derfor også merke innleggene dine med stedsnavn – f.eks. hvor bildene er tatt.

Liker

Du kan også vise andre brukere på Instagram at du liker innlegget deres. Dette gjør du enten ved å trykke på det lille hjertet under innlegget eller ved å dobbeltklikke på bildet.

Linke til profiler

Du kan knytte andre profiler til dine innlegg (se også Tagge) eller selv bli knyttet til andres innlegg. Hvis du f.eks. laster opp et gruppebilde fra et forfattermøte, kan du merke de respektive personene på bildet (forutsatt at de også har en Instagram-konto). Fordelen? Ved å klikke på bildet vises taggene til andre brukere, og man kan dermed få direkte tilgang til disse profilene.

Direktesendt video

Du kan også starte en livestream i historiene (se Historie), slik at følgerne dine umiddelbart kan følge med på hva du gjør. Du kan deretter enten lagre denne videoen i 24 timer eller slette den etter maksimal varighet på én time. Direktesendte videoer er en god måte å f.eks. holde spørsmålsrunder med dine følgere/lesere eller å lage et mini-arrangement med presentasjon av en ny bok.

Post/Innlegg

Et innlegg er et bidrag som du publiserer og gjør synlig på din Instagram-profilen. På Instagram kan du bare laste opp tekst i kombinasjon med et bilde eller en video. Rene tekstinnlegg er ikke mulig på denne sosiale plattformen.

Profil

Profilen din er din lille “hjemmeside” på Instagram. Når andre brukere kikker på ditt profilnavn, er denne visningen det første de ser av deg.  Alle innleggene dine, inkludert profilbeskrivelsen din, vises her.

Push-varsler

Via innstillinger kan du bestemme om du vil motta et varsel så snart noen nevner (tagger) deg, liker eller kommenterer innleggene dine, sender deg meldinger (chat), følger din profil, når noen av dine følgere starter en direktesendt video. Du kan tilpasse disse innstillingene slik det passer deg – f.eks. kan du slå av push-varsel for kommentarer.

Promotering

Som bedriftsprofil kan du bruke denne knappen til å plassere annonser og dermed generere større rekkevidde. For å nå så presist som mulig de personene som kan være interessert i innholdet ditt., har du også muligheter til å definere dine målgrupper her. Du må selv bestemme om dette gir mening for deg – for det er også mulig å bli “suksess” på Instagram uten å måtte annonsere innleggene dine med penger.

Søk

Du kan bruke den interne søkefunksjonen til å søke etter personer eller profiler, hashtags og steder.

Tidslinje

Tidslinje eller “timeline” er et annet ord for nyhetsfeed (se Feed).

Tilknyttede kontoer

Du kan koble Instagram-profilen din til Facebook, Twitter, Tumblr-profiler og andre apper. Dette gjør det mulig å plassere annonser og legge dem ut på alle tilknyttede plattformer samtidig.

Tagge

Når du setter et @-tegn foran navnet på en konto, merker du andre profiler i innlegg, kommentarer eller historier. De vil da bli informert slik at de kan finne sin egen markering og ditt bidrag.

Totrinnsgodkjenning

Du kan aktivere totrinnsgodkjenning (verifisering) for å sikre kontoen din. Dette betyr at det ikke bare kreves passord for å logge inn på en ukjent enhet, men også en sikkerhetskode. Denne metoden beskytter deg mot at uautoriserte personer får tilgang til profilen din.

Vi håper denne oversikten kan være til hjelp for din bokmarkedsføring på Instagram.

For flere tips for din markedsføring kan du også ta en titt på disse blogginnleggene:


Dette innlegget er oversatt av Laila A. Kristoffersen, basert på en artikkel skrevet av Jessica Halermöller.

Leave a Reply

*Obligatorisk felt